Perito Moreno en Fitz Roy - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Inge - WaarBenJij.nu Perito Moreno en Fitz Roy - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Inge - WaarBenJij.nu

Perito Moreno en Fitz Roy

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

22 Februari 2013 | Argentinië, El Calafate

El Calafate is dė uitvalsbasis voor iedereen die de gletsjers van het Parque Nacional de los glaciares wil zien, en dan met name de Perito Moreno! Vernoemd naar de ontdekkingsreiziger, Francisco Moreno die zelf overigens nooit op de gletsjer is geweest! Minor detail....Na aankomst in El Calafate was mijn doel dan ook een mini-trekking te boeken naar deze gletsjer. Er zijn tal van agencies die excursies aanbieden maar slechts een paar ervan gaan ook echt de gletsjer op! Als je zo dichtbij bent is dat natuurlijk wel een must!

Bij aankomst met de bus in het haventje, waar de bootjes liggen die je naar de gletsjer brengen, heb je al zicht op de enorme berg ijs. Het is moeilijk te beschrijven hoe indrukwekkend dat is en ook de foto' s zijn slechts een schim van de werkelijkheid! Tussen de ijsblokken door vaar je in een kwartiertje naar de overkant. Daar aangekomen wacht de gids voor uitleg en dan kan het echte werk beginnen. Ijzers onder en de gletsjer op! We lopen zo'n anderhalf uur over het ijs, compleet met gaten en spleten. Het mag voor zich spreken dat je de gids moet volgen!! Aan het einde van de wandeling wacht ons nog een ijskoude verfrissing, namelijk een whisky on the rocks met 400 jaar oud ijs vers van de gletsjer! :-)
S 'middags aanschouwen we de gletsjer (30 km lang en 4 km breed; ja echt waar) vanaf de balkons. Dit biedt een mooi panoramabeeld. Je hoort het ijs kraken en af en toe vallen er ijsblokken naar beneden maar veel spectaculairder is het ijs dat vanonder naar de oppervlakte drijft. Ineens schieten er ijsblauwe blokken naar boven die golfslagen veroorzaken. Je kunt er uren naar kijken en het is bijna niet te bevatten dit natuurgeweld. Kortom, een onvergetelijke ervaring!

El Calafate is ook de uitvalsbasis voor iedereen die naar het wandelparadijs, El Chalten, wil om de Fitz Roy te zien. Bij aankomst in El Chalten wacht mij een aangename verassing. Ik krijg een upgrade naar het naastgelegen hotel. Boek je een kamer in een goedkoop hostel, zit je zomaar opeens in een superdeluxe kamer!! Fijn voor lijf en leden voorafgaand aan een zware wandeling naar de top van Fitz Roy. Dubbelgeluk want het is ook nog eens mooi en helder weer. Iets dat hier zelden voorkomt. De toppen zijn vanuit het dorp al goed zichtbaar. Toch nog wel 8 uur lopen! ;-) Ik besluit vroeg te vertrekken om te voorkomen dat ik op het warmste moment van de dag naar boven moet klimmen. In ruim 4 uur loop ik naar boven. Met name het laatste uur is hell!! Een grindpad dat nooit lijkt te eindigen kronkelt naar boven. Ik denk aan een ezeltje dat gestaag omhoog klautert. Rustig als een dieseltje. En dan: Victoria! een prachtig uitzicht op de toppen en de drie omliggende meertjes. Na de lunch daal ik rustig weer af naar het dorp. Terug in het dorp trakteer ik mezelf op een ijskoud biertje van de lokale brouwerij. Die schiet gelijk naar mijn benen! :-)

Vandaag een rustdag om de spieren even bij te laten komen. Morgen stap ik in de bus naar Chili voor een bezoek aan het Torres del Paine NP en de Magdalena eilanden om de pinguïns te bewonderen. Ik houd jullie op de hoogte!

  • 23 Februari 2013 - 10:46

    Gerda:

    Hoi Inge,

    Stoer om naar de top van de Fitz Roy te lopen.
    En de Perito Moreno. daar hebben we foto,s van gezien op Google Maps maar is in het echt dus heel indrukwekkend.
    Neem je een pinquinnetje mee naar huis ? Oke fijne reis maar weer . Gerda.

  • 23 Februari 2013 - 14:45

    Jenepene:

    Wederom leuk verslag ingepinge! Klinkt
    Allemaal indrukwekkend! Dikke kussen van ons

  • 23 Februari 2013 - 15:42

    Madeleen:

    Wat een geweldige en onvergetelijke ervaringen doe je daar op. Geniet ervan!
    groetjes Madeleen

  • 23 Februari 2013 - 20:19

    Marinka:

    Dat lijkt me echt geweldig om te zien, zo veel ijs om je heen.
    Ik denk dat je je dat niet kan voorstellen als je nooit zoiets gezien hebt.
    Ik heb dus ook geen idee. Ik wil er ook heen!!!!
    Geniet van je verdere reis Inge.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, El Calafate

Inge

Actief sinds 30 Dec. 2012
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 17698

Voorgaande reizen:

11 Januari 2013 - 06 Maart 2013

Argentinië/Uruguay/Chili

Landen bezocht: