Week 2 en 3: Uruguay en Noord-Argentinië - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Inge - WaarBenJij.nu Week 2 en 3: Uruguay en Noord-Argentinië - Reisverslag uit Salta, Argentinië van Inge - WaarBenJij.nu

Week 2 en 3: Uruguay en Noord-Argentinië

Door: Inge

Blijf op de hoogte en volg Inge

02 Februari 2013 | Argentinië, Salta

De tijd vliegt! Onze derde week is alweer voorbij en dat betekent dat er nog maar één week rest om samen te reizen. Volgende week zondag vliegt Eva terug naar huis en ga ik door naar Bariloche.

Maar eerst een update van onze belevenissen van afgelopen weken!

Na een volle week Buenos Aires hebben we de boot richting Uruguay genomen en zijn neergestreken in Colonia, een oude Portugese vestingstad. Een verademing na alle hectiek en drukte van Buenos Aires! Colonia staat ook bekend om haar prachtige zonsondergangen en inderdaad, ook wij waren onder de indruk! Na 2 dagen zijn we verder getrokken richting Montevideo om vrienden van Eva op te zoeken. Een gezellig huishouden van Regina en Martin, tangodansers en filmmakers met 3 honden en 2 katten! Hoogtepunten waren een hele slechte variéteshow met typische muziek en dans uit Uruguay(!) en de opnamen van een promofilm in het Theater Solis in Montevideo! De promofilm is bedoeld voor een groot Tangofestival in Shanghai We hadden het geluk om dit prachtige theater even voor onszelf te hebben!

Na ons bezoekje aan Colonia en Montevideo zijn we via Buenos Aires met de nachtbus naar Cosquin gegaan. Reizen met de bus op lange afstanden is hier heel gewoon. Het zijn luxe Royal class bussen met service aan boord zoals je kent van reizen per vliegtuig. Howel de stoelen bijna helemaal plat kunnen kom je alsnog gebroken aan, maar goed...

Cosquin stelt op zichzelf niet zoveel voor maar 1x per jaar leeft het helemaal op omdat er een groot muziekfestival plaatsvindt. Artiesten die naam hebben gemaakt in de folkloremuziek treden hier op. Op zichzelf heb ik niet direct iets met die muziek maar Eva wilde hier graag naartoe dus zo gezegd, zo gedaan.... Omdat het gigantisch veel mensen trekt is het niet makkelijk een accommodatie te vinden voor een redelijke prijs. Wij belandden uiteindelijk bij Marta, een struise Argentijnse dame die in haar huisje (type centerparcs) kamers verhuurd. Met kamers bedoel ik dan, twee eenpersoonsbedden afgeschermd door wat kasten en een gordijntje. Op die manier kon ze wel 9 mensen kwijt!! Afijn, na 2 nachten op een doorgezakt matras en iets teveel folkloremuziek had ik het wel gezien. Gelukkig kwamen we daarna in het paradijs terecht! :-) We werden door een vriend van Eva uitgenodigd om een paar nachten in zijn huisje in de bergen te verblijven. Wat een rust! Heerlijk om even bij te komen en een wasje te draaien etc. We hebben een flinke bergwandeling gemaakt die ons nog lang zal heugen want de afdaling was in de brandende zon. Na 2 heerlijke dagen zijn we weer teruggegaan naar Cordoba om vanuit daar verder naar het Noorden te trekken. Noodgedwongen moesten we een nacht in Cordoba overnachten omdat we pas de volgende dag een bus naar Salta konden krijgen. Dat werd een jeugdherberg. Slik! We hebben de conclusie getrokken dat we misschien toch iets te oud zijn voor dit soort slaapplekken ;-)

Inmiddels zitten we al een paar dagen in en rondom Salta, la linda. Salta, de mooie stad. Het is een goeie uitvalsbasis om de omgeving te verkennen. We hebben een auto gehuurd voor 2 dagen en zijn nog verder naar het Noorden gereden, richting de grens van Bolivia. De bergen in. In dit gebied wonen veel mensen van indiaanse afkomst. Veel kleuren, lamaś en cactussen. Om een beetje een beeld te vormen....:-) De natuur is spectaculair! Rotsformatie in allerlei kleuren, rivierbeddingen, woestijn afgewisseld met steppegras. Op sommige plekken deed het me een beetje denken aan Death Valley en Grand Canyon in de VS. De eerste dag hebben we 2 dorpjes bekeken en overnacht in Humahuaca. Dag 2 zijn we richting de zoutvlaktes gegaan (Grandes Salines). Daarvoor moet je eerst een col van 4100 m over. Om hoogteziekte te voorkomen hebben we de hele dag cocabladeren gekwauwd. Gadver!! Het was de rit waard want de zoutvlaktes waren super om te zien!

Ondertussen doet Eva net alsof ze op inkoopreis is want ze heeft al een halve tas vol souvenirs. Variërend van matés tot sjaals etc.! Er is zelfs al een extra weekendtas voor aangeschaft! :-)

Morgen is onze laatste dag in het Noorden en gaan we afdalen richting la Rioja. Vanuit daar is het de bedoeling om 2 nationale parken te bezoeken en te eindigen in Mendoza, het wijngebied. Volgende keer meer daarover!

P.S. Foto's opladen gaat heel moeizaam vandaar dat het er maar weinig zijn.

• 03 Februari 2013 - 09:33

Marieke:

Ingedepinge!! Leuk om je reisverslag te lezen!!! Je heb aanleg voor t schrijven!!! Blij dat je t zo naar je zin hebt!! Eva gaat vandaag dus weg? Ben benieuwd hoe je t gaat vinden alleen verder te reizen!! Ik neem aan dat er wel veel reizende mensen zijn daar en dat je makkelijk anderen leert kennen?
    Je komt op 9 maart weer terug toch? Ik even kijken of ik daarna n tripje naar NL kan boeken, misschien eind Maart? Heel veel plezier nog en vooral genieten!!!!! Dikke kus en veel liefs!! xxx

• 03 Februari 2013 - 10:57

Berlinda:

Klinkt allemaal weer super Inge, se feliz! X B

• 03 Februari 2013 - 13:22

Marit:

Ola lieve Inge,

Echt super om te lezen en wat maken julie een hoop mee..hhihi hilarisch slapen in een jeugdherberg of op een fijn doorgezakte matras ( dat kan daar gewoon he..hier gaan we meteen klagen..:)..ik zie het helemaal voor mij. Je schrijft echt leuk, lijkt wel of ik er zelf bij ben!
    Fijne week nog samen want vlgs mij gaat Eva zondag de 10 feb weg..
    Verder een goede reis alleen..maar dat lukt je vast!!
    Lliefs Marit en de rest van de familie!!

• 03 Februari 2013 - 19:23

Ria:

Wat gaat de tijd snel en zeker als je zoveel meemaakt! Het klinkt allemaal geweldig in ieder geval. Geniet ervan en nog een goede reis verder. groetjes Ria

• 04 Februari 2013 - 11:48

Liesbeth:

Hey lieverd, wat een avonturen weer! Zo leuk om te lezen en ook herkenbaar, droom eer even terug naar de tijd dat ik in Argentinie was, 10 jaar geleden.... Geniet ervan en houd ons op de hoogte Ing!

• 04 Februari 2013 - 17:55

Marinka:

Hola Inge,

Wederom leuk om te lezen.
    Ook voor mij lekker herkenbaar, de lama's, nzoutvlakte, folklore door de straten,
    van die fijne slaapplekken ( wat kunnen we hier dan zeuren he?).
    Leuk die foto's erbij. Maar....wie maakt die nou?
    Maar hopen dat we straks ook nog foto's krijgen te zien als je verder reist naar het zuiden.
    Wij zijn dit weekend in Antwerpen geweest, erg leuke stad, veel rondgelopen door alle straatjes
    en wijken, een heerlijk weekend.
    Ik kijk al weer uit naar het volgende reisverslag!

• 04 Februari 2013 - 20:15

Babette:

Hey Ing, ik kreeg nu pas een melding van jouw verslagen...maar beter laat dan nooit!! Leuk om te lezen, geniet lekker verder.
    Bye girlie, liefs vanuit een druilerig Nederland

• 05 Februari 2013 - 20:45

Corrie:

dag lieve inge,

weer genieten van het verhaal en de foto's . tuurlijk is er weer een foto met een beestje erop, schattig jongetje met lammetje.
    ga door met schrijven, je ziet aan de reacties hoeveel plezier je ons doet met je verslag.
    liefs, corrie

• 15 Februari 2013 - 22:00

Kirsten:

Hi lieve ING,

Prachtig, wat maak je veel mee, supercomputer te lezen!
    Hoe staat het met jou souvenirs? Al iets tegen gekomen.......

Xxx Kirs